Dr. Eva Glasmachers
Address:
Ruhr-Universität Bochum
Faculty of Mathematics
Deans office
P.O Box IB 25
Universitätsstraße 150
D-44780 Bochum
Room:
IB 1/113
Phone:
(+49)(0)234 / 32-23780
Fax:
(+49)(0)234 / 32-14103
E-Mail:
eva.glasmachers(at)rub.de
Field of activity
My professional tasks at the Faculty of Mathematics cover a broad field.
I am involved at the Faculty of Mathematics in management of the faculty, student advising, teaching and several didactic projects.
Curriculum Vitae and Memberships
- Diploma in Mathematics and First State Exam in Mathematics and Physics
- Scholarship by the German Academic Scholarship Foundation
- One-year Study Abroad at the Jagiellonian University Kraków
- Doctorate at the Chair of Prof. Dr. Gerhard Knieper
- Title of the PhD Thesis: "Characterization of Riemannian metrics on T^2 with and without positive topological entropy"
- Since 2008 Managing Director of the Faculty of Mathematics, Student Advisor and Lecturer
- Since 2017 Member of the Senate of the Ruhr-University Bochum, since 2021 Vice Member of the Commission for Planning, Structure and Finances
- Since 2013 Member of the Excellence Network for Teaching "Lehre hoch n"
- Founding Member of HDM@RUB - Center for Higher Mathematics Education
Research
Coming from Differential Geometry and Dynamical Systems, I am currently mainly active in the field of University Higher Education.
- Teaching and Learning Arrangements with high Interaction between Teachers and Students
- Transition from School to University
- Activation, Motivation Improvement and Support for the Individual Performance in the initial Phase of Studies
- Development and Application of Digital Math Exercises, especially with the Question Type STACK.
- Training of Tutorial Group Instructors in Mathematics
Current projects
- Project VORsprung - A digital head start for Engineering and Science studies in Germany
- Training of Tutorial Group Instructors in Mathematics together with Dr. Jörg Härterich and Centre for Teaching and Learning
- Member of the AK Mathe Digital and Collaboration in the DOMAIN-Project
Publications
- E. Glasmachers, M. Stephan (2023). Quests, virtuelle Belohnungen und ihr realer Mehrwert – Ein Moodle-Gamification-Konzept. In: Zentrum für Hochschuldidaktik (Hrsg.): DiNa-Sonderausgabe, Tagungsband zum fünften MINT-Symposium, 2023, S. 167-174. (pdf)
- E. Glasmachers, M. Kallweit, M. (2019). Adaptive Selbstlernaufgaben mit STACK. In: Contributions to the 1st International STACK conference 2018. Friedrich-Alexander- Universität Erlangen-Nürnberg: Fürth, Germany. (http://doi.org/10.5281/zenodo.2590188)
- V. Genz, E. Glasmachers (2019). Integration des Studiport in die Ingenieurmathematik. Erscheint in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2019.
- E. Glasmachers, M. Kallweit (2019). Einsatz tutorieller Selbstlernaufgaben mit STACK. Erscheint in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2019.
- P. Eichelsbacher, S. Geisler, E. Glasmachers, K. Rolka(2018). Das Projekt ’2. Start’ eine Unterstützungsmaßnahme für Studienanfänger/innen in Mathematik. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universitt Paderborn (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2018. Münster: WTM-Verlag. S. 591-594.
- E. Glasmachers (2018). Elemente zur Motivationssteigerung und individuellen Leistungsförderung beim Einsatz digitaler Aufgaben. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 607 - 610). Münster: WTM-Verlag.
- E. Glasmachers, J. Härterich & A. Wolff (2018). Lerngelegenheiten schaffen in Mathematikübungen und darüber hinaus. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2018 (S. 611 - 614). Münster: WTM-Verlag.
- E. Glasmachers, M. Kallweit, A. Püttmann (2017). Von der Datenbank zu Trainingsparcours - Digitale Aufgaben im Hochschuleinsatz. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017. Münster, WTM-Verlag. S. 1189-1192. (pdf)
- E. Glasmachers (2017). Anreizsysteme zur Steigerung der Motivation und des Studienerfolgs. In: Zentrum für Hochschuldidaktik (Hrsg.): DiNa-Sonderausgabe, Tagungsband zum dritten HD-MINT-Symposium, 2017, S. 191-195. (pdf)
- F. Bergstedt, E. Glasmachers, J. Härterich & A. Wolff (2016). Der Weg zur Lösung - "Minimale Hilfe" als Element der systematischen Methodenausbildung für Übungsgruppenleiter/innen. Erscheint in: Paravicini, W. Schnieder, J. (Hrsg.) Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2015.
- E. Glasmachers, G. Knieper, C. Ogouyandjou, J. P. Schröder (2014). Topological entropy of minimal geodesics and volume growth on surfaces Journal of Modern Dynamics , 8 No. 1 (2014), 1-17. (Link)
- E. Glasmachers, B. Griese, & M. Kallweit (2014). Transfer von Studienreformprojekten - Kolleg 2013 des Netzwerks Lehre^n. In J. Roth & J. Ames (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (pp.423-426). Münster: WTM. (pdf)
- H. Dehling, B. Griese, E. Glasmachers, J. Härterich, M. Kallweit (2014). MP^2-Mathe/Plus/Praxis, Strategien zur Vorbeugung gegen Studienabbruch. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 9, 39-56. (Link)
- H. Dehling, E. Glasmachers, J. Härterich (2014). MP2-Mathe/Plus/Praxis. Mitteilungen der Deutschen Mathematikervereinigung 22, 113-115. (Link)
- B. Griese, B. Roesken-Winter, M. Kallweit, & E. Glasmachers (2013). Redesigning interventions for engineering students: Learning from practice. In A. M. Lindmeier & A. Heinze (Eds.), Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. (Vol. 5, p. 65). Kiel: PME. (pdf)
- H. Dehling, E. Glasmachers, J. Härterich, D. Kacso (2012). Das Servicezentrum Mathematik und Anwendungen der Ruhr-Universität Bochum – ein Zentrum für die Mathematik im Dienst der Anwendungen. Das Hochschulwesen 2/2011, 55–58.(pdf)
- H. Dehling, E. Glasmachers & J. Härterich (2012). Mathematik im Doppelpack, duz-Akademie Nr. 04 / 2012 (p.5).
- B. Griese, E. Glasmachers, M. Kallweit, & B. Roesken-Winter (2012). Learning diaries and self-regulation in mathematics. In Tso, T.Y. (Ed.), Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mahematics Education, Vol.1 (p. 237). Tapei, Taiwan, PME. (pdf)
- B. Griese, E. Glasmachers, M. Kallweit, & B. Roesken (2012). Lerntagebücher als Interventionsinstrument in der Studieneingangsphase. In M. Ludwig & M. Kleine (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2012. Münster, Germany: WTM-Verlag. S. 313-316. (pdf, Band 1)
- B. Griese, E. Glasmachers, M. Kallweit, B. Rösken (2011). Supporting engineering students in mathematics
Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (p. 304), Ankara, Turkey - B. Griese, E. Glasmachers, J. Härterich, M. Kallweit, & B. Roesken (2011). Engineering students and their learning of mathematics. In B. Roesken & M. Casper (Eds.), Proceedings of the 17th MAVI-Conference (pp. 85-96). Bochum, Germany: Professional School of Education, RUB.
- E. Glasmachers, G. Knieper (2011). Minimal geodesic foliation on $T^2$ in case of vanishing topological entropy
Journal of Topology and Analysis, 3 No. 4 (2011), 1-10. (Link) - B. Griese, E. Glasmachers, M. Kallweit, B. Rösken (2011). Mathematik als Eingangshürde in den Ingenieurwissenschaften
Beiträge zum Mathematikunterricht 2011. (pdf) - E. Glasmachers, G. Knieper (2010). Characterization of geodesic flows on $T^2$ with and without positive topological entropy
GAFA, 20 (2010), 1259-1277 (Link) - H. Dehling, E. Glasmachers, J. Härterich, K. Hellermann (2010). MP2-Mathe/Plus/Praxis: Neue Ideen für die Servicelehre Mitteilungen der DMV 18. (pdf)